Slow Fashion in het Dordrechts Museum
Expositie
datum: 8 december 2019 t/m 12 april 2020
locatie: Dordrechts Museum, Museumstraat 40, Dordrecht
Meer info op website

1 tentoonstelling, 2 locaties, 50 topstukken, 150 jaar mode

Voor het eerst in vijftig jaar toont het Dordrechts Museum haar uitgebreide modecollectie. Van een zeldzame 18de-eeuwse Japonsche rok, een opvallende 19de-eeuwse Schotse ruit japon tot een flapper dress uit de jaren ’20. Een selectie van 50 topstukken laat de belangrijkste silhouetten van 150 jaar mode zien van de 18e tot en met de 20e eeuw. De tentoonstelling Slow Fashion toont op twee locaties hoe onze voorouders zorgvuldig omgingen met hun kleding, bewust en duurzaam. Kleding werd gekoesterd en hergebruikt. Dat maakt historische kledingstukken perfecte conversation pieces om het gesprek over duurzame mode op gang te brengen. Slow Fashion laat zien hoe historische mode verrassend actueel kan zijn.

Van fast fashion naar slow fasion

Fast fashion is tegenwoordig de norm. Waar we voorheen jaren deden met een kledingstuk wisselt de mode nu meerdere keren per seizoen. We zijn niet meer gewend om kleding te vermaken of te repareren. Als vroeger de mode veranderde werd de kleding bewaard of vermaakt tot een nieuw kledingstuk. De twee delen van de tentoonstelling laten zien hoe het fenomeen slow fashion destijds gebruikelijk was. En daar kunnen we tegenwoordig van leren. Waarom zouden we niet terugkeren naar een kleinere garderobe met tijdloze mode van goede kwaliteit, die niet seizoen- of trend gebonden is? Net als vroeger.

Dordrechts Museum: Maakbare Mode

In het Dordrechts Museum is de rode draad van de tentoonstelling ‘maakbare mode’ door de eeuwen heen. Twee zalen vol kostuums en mode, van de 18de tot en met de 20ste eeuw. In een speciaal ingerichte Remake Studio kan men, onder begeleiding van o.a. Atelier Wereldwijven, een eigen gekoesterd kledingstuk een tweede leven geven.

Tot ver in de 19e eeuw was mode alleen bereikbaar voor de elite. Deze welgestelde vrouwen en mannen kochten niet steeds een nieuwe garderobe, maar zij pasten ook hun kleding aan zodat het aansloot op de heersende mode of ze bewaarden het voor later.
In Slow Fashion ontdekt de bezoeker dat er vroeger meer eerbied was voor kleding. Hergebruik en het vermaken van kleding was noodzakelijk, maar ook gebruikelijk. Elke modeperiode had zijn kenmerkende silhouetten, geliefde materialen en schoonheidsidealen.

En passant krijgt de bezoeker de globale mode-ontwikkeling van de poeder- en pruikentijd tot en met de roaring twenties mee. Naast historische mode is er ook ruimte voor ensembles van hedendaagse ontwerpers waarbij o.a. duurzaamheid en hergebruik een belangrijke rol spelen.

Tarieven

Volwassenen: €10
T/m 18 jaar: gratis
Museumkaart / VDM / Rembrandtkaart / ICOM / Rotterdampas: gratis
CJP / cultuurkaart / studenten vanaf 19 jaar: €4

Combi-dagkaart

Toegang tot Huis Van Gijn, het Hof van Nederland én het Dordrechts Museum
Volwassenen: €18
CJP / cultuurkaart / studenten vanaf 19 jaar: €7,50 

Combi-2dagenkaart

Toegang tot Huis Van Gijn, het Hof van Nederland én het Dordrechts Museum op twee aaneengesloten dagen.
Volwassenen: €20
CJP / cultuurkaart / studenten vanaf 19 jaar: €10

Gekochte kaarten worden niet geruild of teruggenomen.

Slow Fashion in Huis van Gijn
Expositie
datum: 8 december 2019 t/m 12 april 2020
locatie: Huis van Gijn, Nieuwe Haven 30, Dordrecht
Meer info op website

Voor het eerst in vijftig jaar tonen Huis Van Gijn en het Dordrechts Museum haar uitgebreide modecollectie. Van een zeldzame 18de-eeuwse Japonsche rok, een opvallende 19de-eeuwse Schotse ruit japon tot een flapper dress uit de jaren ’20. Een selectie van 50 topstukken laat de belangrijkste silhouetten van 150 jaar mode zien van de 18e tot en met de 20e eeuw. De tentoonstelling Slow Fashion toont op twee locaties hoe onze voorouders zorgvuldig omgingen met hun kleding, bewust en duurzaam. Kleding werd gekoesterd en hergebruikt. Dat maakt historische kledingstukken perfecte conversation pieces om het gesprek over duurzame mode op gang te brengen. Slow Fashion laat zien hoe historische mode verrassend actueel kan zijn.

Historische mode

In Huis Van Gijn wordt de kleding getoond in de context van de elite van de 18e tot en met de 20e eeuw. In het Dordrechts Museum wordt de damesmode gecombineerd met schilderijen, prenten, foto’s en accessoires. Door de Remake Studio op zaal en stukken van hedendaagse ontwerpers als Ronald van der Kemp en Monique Collignon, wordt de verbinding met het heden gemaakt.

Van fast fashion naar slow fashion

Fast fashion is tegenwoordig de norm. Waar we voorheen jaren deden met een kledingstuk wisselt de mode nu meerdere keren per seizoen. We zijn niet meer gewend om kleding te vermaken of te repareren. Als vroeger de mode veranderde werd de kleding bewaard of vermaakt tot een nieuw kledingstuk. De twee delen van de tentoonstelling laten zien hoe het fenomeen slow fashion destijds werd omarmd. En daar kunnen we tegenwoordig van leren. Waarom zouden we niet terugkeren naar een kleinere garderobe met tijdloze mode van goede kwaliteit, die niet seizoen- of trend gebonden is? Net als vroeger.

Huis Van Gijn: Dresscode

De kledingkast van dames van stand staat in Huis Van Gijn centraal. Ruim honderd jaar geleden had men in welgestelde kringen meerdere dresscodes op een dag. Elk dagdeel vereiste een eigen kledingstuk. Daardoor was het geen uitzondering om je drie tot vier maal per dag te verkleden. Naast het uitdragen van de sociale status had het verkleden ook nog een andere reden: door het afwisselen slijt  de kleding minder snel en kon men langer doen met de kostbare toiletten. In de sfeervolle kamers van Huis Van Gijn is de kleding in de historische context te zien. Omringd door de mode en interieurs uit de 18de en 19e eeuw is het alsof de tijd even stil staat. Voor wie verstrikt raakt in de regels voor wat je wanneer droeg, zal Slow Fashion tonen hoe het hoorde. Het was balanceren tussen ‘comme il faut’ en ‘faux pas’. In een speciaal daarvoor ingerichte ‘paskamer’ kan men ervaren hoe de mode van toen werd gedragen.

Tarieven

Volwassenen: €10
T/m 18 jaar: gratis
Museumkaart / VDM / Rembrandtkaart / ICOM / Rotterdampas: gratis
CJP / cultuurkaart / studenten vanaf 19 jaar: €4

Combi-dagkaart

Toegang tot Huis Van Gijn, het Hof van Nederland én het Dordrechts Museum
Volwassenen: €18
CJP / cultuurkaart / studenten vanaf 19 jaar: €7,50 

Combi-2dagenkaart

Toegang tot Huis Van Gijn, het Hof van Nederland én het Dordrechts Museum op twee aaneengesloten dagen.
Volwassenen: €20
CJP / cultuurkaart / studenten vanaf 19 jaar: €10

Gekochte kaarten worden niet geruild of teruggenomen.

The Arthurs & AAD bij Door
Evenement
datum: 30 november 2019
locatie: Door Dordrecht, Spuiboulevard 220, 3311 GN Dordrecht


Bar is open vanaf 20:00 uur

AAD             20:45 uur

The Arthurs             22:00 uur

AAD

“Melancholie ligt op de loer met fraaie uitgebalanceerde droompop en getemperde maar ontregelende rock”

AAD is een Zeeuws/Rotterdamse band en staat voor ambient alternative rock. De muziek die zij maken is vooral ook meeslepend, aangrijpend en mooi. Zowel op het podium als op hun debuutalbum Tales From The Dirthouse. Een verhaal van vallen en opstaan gevat in 10 unieke nummers. Nummers die het gehele spectrum van de alternative rock opzoeken: zacht mooi, maar ook ruig en hard.
In 2018 werden de eerste singles All The Bright Places en Koh Lanta uitgebracht, en inmiddels is het gehele album verkrijgbaar op vinyl, cd en natuurlijk via de diverse online muziekplatforms. Met een uitstekende recensie van onder andere 3voor12 en aansluitend “The Dirthouse” tour trekken ze begin dit jaar het land in. En doen steden aan als Rotterdam, Den Haag, Breda, Goes en Eindhoven.
Mede door de selectie voor Pop aan zee Gold, speelde AAD op het festival Vestrock. De Recensies over dat optreden waren zo lovend dat AAD gevraagd wordt voor Concert at Sea, over dat optreden en “Tales from the Dirthouse” schreef de Telegraaf onder andere het volgende:
“Naar AAD wil je luisteren!”.

The Arturs

“The Arthurs zet met ‘When I’m Sane’; een ijzersterk debuut op de markt. Het perfecte visitekaartje voor een ticket naar de grote festivals….Into the Great wide Open, Down The Rabbit Hole, Lowlands, Pinkpop. Gooi maar op!” (uit een albumrecensie van ‘When I’m Sane’; door Popunie).
The Arthurs (Rotterdam, Amsterdam) is een alternative rockband, opgericht door zanger, gitarist en songwriter Robin den Drijver. In juni 2017 bracht de band debuutalbum ‘When I’m Sane’ uit, welke werd opgenomen door Den Drijver en drumster Jestke Blonk samen. Later zijn lead gitarist Dylano Hahury en bassist Jelle de Wit aan de line-up toegevoegd.
De band maakt melodieuze, dynamische en rauwe alternatieve rock muziek, waarbij donker elektrisch gitaargeweld wordt afgewisseld met ingetogen en dromerige composities. In hun muziek zijn er invloeden te horen van bands als The Doors, The Smiths, Nirvana en Pixies. Echter, The Arthurs onderscheidt zichzelf vooral door een eigen stijl en geluid.
The Arthurs is een zeer ambitieuze band, met een goede live reputatie, die inmiddels, volledig op eigen kracht, al de podia van gerenommeerde venues zoals Bibelot, De Vorstin, STECK, Altstadt Eindhoven, Vessel 11, Eendracht Festival, Kroepoekfabriek, KINO Rotterdam (filmpremière van Leto),The Fiddler’s Elbow in Londen, Boerderij, Westerpop Festival, Nacht van de Kaap Festival en Taverne Bergen beklommen.
Eind 2019 en begin volgend jaar zal de band nog twee singles met videoclips uitbrengen, waarbij er een samenwerking is aangegaan met actrice en zangeres Kiki van Deursen (o.a. bekend van de NPO-serie Smeris). In 2020 zal The Arthurs, dit keer als vierkoppige band, ook gaan werken aan een nieuwe plaat. De band is inmiddels door menig aanschouwer/criticus een grote toekomst voorspeld!

Songbirds 078 Festival: Lil Zjans bij Door
Evenement
datum: 23 november 2019
locatie: Door Dordrecht, Spuiboulevard 220, 3311 GN Dordrecht


Drie maanden lang, elk weekend weer, reist het festival langs unieke en meest opvallende locaties van Dordrecht. Het doel: bezoekers verrassen met een verzameling van talentvolle artiesten uit de Dordtse muziek, kunst- en designwereld.

Muziek: Lil Zjans
Locatie: DOOR
Gratis toegang

Lil Zjans
Lil Zjans is hét antwoord op de testosteron rap van tegenwoordig. Met hilarische teksten als ‘ik hossel je mossel’ en ‘check me uit, ov-chipkaart’, pakkende refreintjes op de frisse beats van handlanger Yung Polar$ brengt ze je nummers die niet meer uit je hoofd gaan.

DOOR
Het stadswaardehuis van Dordrecht een sociale en culturele ontmoetingsplaats, een creatieve werkplaats, een podium en expositieplek voor jong en oud. Stadswaardehuis DOOR heeft eind 2018 haar nieuwe thuis gevonden aan de Spuiboulevard 220. In 2019 bouwen we verder aan de ambities en dromen van onze makers en vrijwilligers. Samen creëren we een voedingsbodem voor creativiteit en kruisbestuiving tussen culturele en sociale activiteiten. Voor iedereen, om talenten in te zetten of te laten zien. Dit jaar bieden we Dordrecht weer onderscheidende programmering in een levendige en bijzondere omgeving. Een meerwaarde voor de stad!

De Scheffer 2019 Dordrechts Museum
Expositie
datum: 16 november 2019 t/m 8 maart 2020
locatie: Museumstraat 40, Dordrecht
Meer info op website

De Scheffer 2019 is gewonnen door kunstenaar Susanna Inglada (Spanje, 1983). De Scheffer is een tweejaarlijkse aanmoedigingsprijs van de Vereniging Dordrechts Museum (VDM) voor jonge beeldend kunstenaars. De prijs bestaat uit de aankoop van een werk en een expositie in het Dordrechts Museum. Susanna Inglada wist de jury te overtuigen met haar zeggingskracht, vernieuwingsdrang en de sociale en politieke relevantie van haar werk. Haar werk is vanaf 16 november te bewonderen in het Dordrechts Museum.

Susanna Inglada maakt expressieve tekeningen van mensen die in een intense, soms zelfs gewelddadige interactie met elkaar verwikkeld zijn. Geïnspireerd door aspecten van de Spaanse geschiedenis, creëert Inglada theatrale ‘scenes’ waarin bovendien verschillende verwijzingen naar de schilderkunst te vinden zijn.

Inglada volgde een theateropleiding in Barcelona voor ze zich toelegde op de beeldende kunst en studies volgde aan de universiteit van Barcelona, het Frank Mohr Instituut in Groningen en het HISK in Gent.

Onderzoekende geest

‘Inglada’s werk getuigt van een onderzoekende geest en is gebaseerd op een dramatische verteltraditie. Haar werk refereert aan een verleden dat nog altijd actueel is en waarin machtsverhoudingen centraal staan’ aldus het juryrapport. De jury bestond deze editie uit Margriet Schavemaker, artistiek directeur Amsterdam Museum, Judith Spijksma conservator moderne en hedendaagse kunst Dordrechts Museum, Ton Kraayeveld, beeldend kunstenaar en Bea de Visser, beeldend kunstenaar.

Solotentoonstelling Susanna Inglada

Onder de titel De Scheffer 2019 is van 16 november tot 8 maart 2020 een solotentoonstelling van Susanna Inglada te zien. Deze expositie toont werk wat niet eerder in Nederland te zien was. Daarnaast is er nieuw werk te bezichtigen waarin de kunstenaar ingaat op de rol van de vrouw in de schilderkunst.

De Schefferprijs

De prijs wordt mogelijk gemaakt door het Schefferfonds dat dankzij legaten van de kunstenaar Ary Scheffer (Dordrecht 1795 – Argenteuil 1858) en zijn familie kon worden opgericht. De Vereniging Dordrechts Museum geeft in­vulling aan hun wens om jonge talentvol­le kunstenaars te ondersteunen. De prijs werd eerder toegekend aan Frank Ammerlaan (2013), Joost Krijnen (2015) en in 2017 aan Raquel van Haver.

Marco Krauwinkel portretten in WG Gallery
Expositie
datum: 2 november t/m 29 december 2019
locatie: Aardappelmarkt 15, 3311 BA Dordrecht
Meer info op website

’Het licht is wat ik schilder, zonder licht zijn er geen vormen waarneembaar’

Portretschilder Marco Krauwinkel (1980, Dordrecht) studeerde aan de Pedagogisch Technische Hogeschool en heeft jaren als docent gewerkt. Zijn fascinatie voor het schilderen van portretten is ontstaan in 2014 tijdens een bezoek aan het Rijksmuseum Amsterdam. Zoals hij zelf zegt: ‘Ik werd gegrepen door de illusie van een levend mens dat weergegeven is op doek.’ Hij is autodidact en laat zich inspireren door de ‘oude meesters’ uit de 17e eeuw. Zijn werk kenmerkt zich door het sterke licht-donker contrast en het zachte sfumato effect in zijn portretten. 


Hij schildert zijn werk in olieverf met sobere kleuren en beperkt palet volgens de traditionele 17e -eeuwse schildertechniek. Beginnend met een imprimatur zet hij vervolgens zijn portretten in grisaille op het doek, als laatste gaan er kleurlagen overheen en past hij glaceertechnieken toe.

Workshop Mandalatekenen in Atelier Grotekerksplein
Evenement
datum: 26 september, 24 oktober, 28 november, 19 december 2019
locatie:

Atelier Grotekerksplein
Grotekerksplein 1c
Dordrecht


Meer info op website

Workshop Mandalatekenen 1 x per maand op donderdag van 10.00- 13.00 uur:

26 september
24 oktober
28 november
19 december

Workshop Bijzondere vogels     donderdag 10 okt. van 13.00-17.00 uur
Workshop IntuÏtief schilderen  donderdag 21 nov. van 13.00-17.00 uur
 
Meer info over de workshops is te vinden op jouwkleurpunt.nl

Je moet je wel uiterlijk twee dagen van te voren opgeven.

Dawn to Dusk in het Dordrechts Museum
Expositie
datum: 24 september 2019 t/m 16 februari 2020
locatie: Museumstraat 40, Dordrecht
Meer info op website

Landschap, licht en kleur zijn belangrijke onderwerpen in het werk van Robert Zandvliet (Terband, 1970). In opdracht van het Dordrechts Museum realiseert Zandvliet in september en oktober op de gebogen wand van de zaal naast het museumrestaurant een muurschildering op indrukwekkend formaat: Aan ’t Groothoofd. Een aantal schilderijen uit de museumcollectie speelden een richtinggevende rol in zijn onderzoek ter voorbereiding op de muurschildering. Werken die, in combinatie met schilderijen van Zandvliet, verschillende schilderkunstige benaderingen laten zien van landschap, het verloop van tijd, water en licht.

Robert Zandvliet werd geboren in het Friese Terband, waar zijn ouders een boerenbedrijf hadden. Hij studeerde aan de kunstacademie Constantijn Huygens in Kampen en daarna, van 1992 tot 1994, bij De Ateliers in Amsterdam, een vervolgopleiding voor jonge kunstenaars.
Zandvliet verhuisde daarna naar Rotterdam. In 1994 won hij de Prix de Rome en drie jaar later de Charlotte Köhler Prijs, beide prijzen voor jong beeldend talent.

Zandvliet begon met schilderijen van alledaagse voorwerpen. Hij vereenvoudigde die tot simpele, stevig omlijnde vormen en blies ze op tot een extreem formaat. Eind jaren negentig werd de natuur zijn belangrijkste bron van inspiratie.

Kees Verwey en zijn idolen in het Dordrechts Museum
Expositie
datum: 14 juli 2019 t/ 5 januari 2020
locatie: Museumstraat 40, Dordrecht
Meer info op website

‘Niemand kan geheel op eigen kracht leven. Er is een onmisbare band nodig met de grote geesten om ons heen. Om desalniettemin een eigen plaats te veroveren’. Geïnspireerd op deze uitspraak van de schilder zelf toont het Dordrechts Museum de kunst van Kees Verwey in de context van zijn inspiratiebronnen.

Kees Verwey (1900 – 1995) groeide op in een cultuur minnend gezin, met de artistieke voorhoede van begin 20ste eeuw om zich heen. Hij leerde schilderen; ging naar de academie en nam les in Haarlem, bij de schilder Henri Frédéric Boot.

Verwey werkte in een laat-impressionistische stijl, na de oorlog werd zijn kunst expressionistischer. Portretten, bloemstillevens en atelierinterieurs horen tot zijn belangrijkste onderwerpen.

Verwey liet zich bewust beïnvloeden door de kunstenaars die hij bewonderde. De weerslag die dit had op zijn werk en zijn ontwikkeling, staat in deze tentoonstelling centraal. Tijdens zijn leven, dat bijna een eeuw beslaat, maakte de kunstenaar verschillende tendensen in de schilderkunst mee. Regelmatig greep Verwey het werk van anderen aan om zijn eigen schilderijen verdieping te geven.

Al op jonge leeftijd kwam de kunstenaar in aanraking met het werk van George Breitner, Floris Verster en Willem Witsen. Vooral het werk van Verster maakte een onuitwisbare indruk. Ook het werk van Franse (post-)impressionisten zoals Pierre Bonnard en Edouard Vuillard had zijn weerslag, met name op Verwey’s aquarellen.

Vlak na de Tweede Wereldoorlog werd Verwey gegrepen door het werk van de Cobra-beweging met kunstenaars als Karel Appel en Constant. Kubisten als Pablo Picasso en George Braque inspireerden hem later in zijn carrière tot het experimenteren met abstracte schilderkunst. Het werk van deze en andere kunstenaars opende nieuwe wegen voor de schilder, zichtbaar in schilderijen in wisselende stijlen. Stemmig of juist uitbundig van kleur, in een grove, spontane kwastreek, treffende lijn of juist een minutieus gebaar. Omringd door zijn inspiratiebronnen wordt de enorme vaardigheid en veelzijdigheid van de schilder Verwey onontkoombaar duidelijk.

Verwondering in het Dordrechts Museum
Evenementen
datum: 21 juni, 19 juli, 16 aug., 20 sept., 18 okt., 15 nov. en 20 dec. 2019
locatie:

Museumstraat 40
3311 XP Dordrecht


Meer info op website

In het Dordrechts Museum kunnen mensen met de ziekte van Alzheimer of andere vormen van dementie en hun dierbaren een speciale rondleiding volgen. Tijdens een VERWONDERING-rondleiding bekijkt u in een kleine groep een beperkt aantal kunstwerken. Een speciaal opgeleide museumdocent brengt samen met u de schilderijen tot leven. Alles draait om het genieten en beleven van kunst in een veilige omgeving.

Uit onderzoek blijkt dat het ervaren van kunst een positieve invloed heeft op het welbevinden van mensen met dementie. Tijdens de VERWONDERING-rondleidingen beleven mensen met dementie en hun dierbaren samen de kracht van kunst.

vrijdag 21 juni 2019, 14:30 - 16:00
vrijdag 19 juli 2019, 14:30 - 16:00
vrijdag 16 augustus 2019, 14:30 - 16:00
vrijdag 20 september 2019, 14:30 - 16:00
vrijdag 18 oktober 2019, 14:30 - 16:00
vrijdag 15 november 2019, 14:30 - 16:00
vrijdag 20 december 2019, 14:30 - 16:00

€ 7,50 per deelnemer, incl. entree en koffie/thee. Museumkaart is niet geldig i.c.m. deze rondleiding.

Groepsbezoek

Wilt u met een groep komen op een ander moment? Dat kan ook.
Hiervoor bedragen de kosten € 90,- voor een groep van min. 8 en max. 12 personen, inclusief entree en koffie/thee.

Reserveren

Reserveren: .(JavaScript must be enabled to view this email address) of bel 078 7705219 op maandag, dinsdag of donderdag (contactpersoon Marianne Verhoork).