Workshops Mandalatekenen voor volwassenenen
Workshops
datum: 22 maart t/m 21 juni 2018
locatie: Atelier: Grotekerksplein 1C
Meer info op website

Voor werk van cursisten kun je kijken bij het fotoalbum

Voor meer achtergrondinformatie over de mandala klik hier

De workshops worden iedere 4e donderdag van de maand gegeven.
Verderop vind je de data voor de komende periode. Ook kun je een workshop aanvragen als je met min. 3 mensen komt. De datum spreken we dan af in overleg.

Tijd: 10.00-13.00 uur
Kosten: € 25,- voor een losse workshop. Je kunt ook een strippenkaart aanschaffen van € 100,- voor 5 keer. De strippenkaart is dan een jaar geldig. Je hebt dan € 5,- korting per keer.

22 maart Thema: Bloemen
26 april   Thema: Spiegelbeeld  
24 mei
28 juni wordt 21 juni

Johan van Oord in het Dordrechts Museum
Expositie
datum: 29 januari t/m 27 mei 2018
locatie:

Dordrechts Museum
Museumstraat 40
Dordrecht


Meer info op website

Het Dordrechts Museum heeft zijn presentatie hedendaagse kunst vernieuwd. In aanloop naar De Meest Eigentijdse Schilderijen Tentoonstelling is een kleine expositie samengesteld met en rond het werk van Johan van Oord. Tot en met 27 mei is een keuze uit zijn werk te zien samen met enkele ‘verwante’ werken uit de collectie van het museum.

Johan van Oord (Werkendam, 1950) schildert vanaf het midden van de jaren tachtig composities. Daarin jongleert hij met eenvoudige motieven, net zo lang tot hij een evenwicht vindt. Eenmaal in balans varieert hij een compositie met kleur, formaat en materiaal. Zo ontstaan, vaak over een reeks van jaren, series kleinere en grotere werken die tot één familie horen. Vanwege de kleur gebruikt Van Oord bij een aantal recente werken chocolade. Het blijkt een wonderbaarlijk geschikt materiaal om mee te schilderen.

Naast Johan van Oord toont de expositie werk van onder andere René Daniëls, Han Schuil, Jan Andriesse en Toon Verhoef. Ook zijn er enkele nieuwe aanwinsten van het museum te zien van Ben Akkerman, Evi Vingerling, Bram Bogart en Ton van Summeren.

De presentatie vormt een opmaat voor De Meest Eigentijdse Schilderijen Tentoonstelling, een grote expositie die op 1 juli opent en waarin de rol van de hedendaagse schilderkunst zowel wordt onderzocht als gevierd.

Jongkind & vrienden
Expositie
datum: 29 oktober 2017 t/m 27 mei 2018
locatie:

Dordrechts Museum
Museumstraat 40
Dordrecht


Meer info op website

Johan Barthold Jongkind (1819-1891) is een sleutelfiguur in de schilderkunst van de 19de eeuw en pionier van het impressionisme. Hij werd geboren in Nederland, maar woonde het grootste deel van zijn leven in Frankrijk, waar hij bevriend raakte met kunstenaars als Monet, Boudin, Daubigny en Pissarro. Jongkind schilderde naast stadsgezichten vooral kust- en rivierlandschappen.

Pionier van het impressionisme
Zijn rake observaties van de natuur en zijn directe, losse manier van schilderen waren een eye opener voor de Franse kunstenaars. Vanuit de Hollandse, realistische traditie gaf Jongkind de aanzet tot het impressionisme in Frankrijk. Monet zei dat Jongkind hem had leren kijken: ‘Hij zorgde voor de opvoeding van mijn oog’.  Manet noemde hem ‘de vader van het moderne landschap’. Zijn werk was zeer geliefd bij het Franse publiek.

Geregeld keerde Jongkind terug naar Nederland waar hij ijsgezichten, maannachten, de havens van Rotterdam en Dordrecht en het Hollandse polderlandschap schilderde. Jongkind noemde Dordrecht ‘de mooiste stad van Nederland’ en spoorde zijn Franse vrienden aan om ook naar de schilderachtige stad af te reizen.

De tentoonstelling in het Dordrechts Museum toont schilderijen van Jongkind en van zijn Franse vrienden zoals Monet, Boudin en Daubigny, uit museale en particuliere verzamelingen in binnen- en buitenland. Een kleine selectie aquarellen laat zijn virtuositeit van zijn vlugge, rake penseelstreek zien. Veel van de getoonde werken zijn voor het eerst te zien in Nederland.

Uniek
Zijn vriendschap verbond hem met schilders die wij nu aanduiden als de School van Barbizon, zoals Théodore Rousseau, Troyon en Corot; in de tweede fase van zijn verblijf in Frankrijk was hij van doorslaggevende betekenis voor Boudin en Monet. Zijn unieke talent werd onderkend door Manet en Pissarro, en de postimpressionist Signac schreef een boek over Jongkind in 1927. Hij was een realist, maar zijn realisme kwam niet van Courbet. Zijn ultieme visie was die van een impressionist, maar te onafhankelijk van geest om aan hun exposities deel te nemen. Het moet gezegd: Jongkind is uniek en zijn originaliteit is van blijvende betekenis.

Op de tentoonstelling zijn ook werken van onbekende meesters te zien zoals van A. Cals, een van zijn meest trouwe en beste vrienden.

Drie tentoonstellingen
Frankrijk oefende in de 19de eeuw een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit op Nederlandse kunstenaars. Schilders als Jongkind, Breitner, Van Dongen, Mondriaan, Maris, Mauve en natuurlijk Van Gogh trokken naar Parijs, naar de Franse kust, naar het kunstenaarsdorp Barbizon en het nabijgelegen woud van Fontainebleau. Zij schilderden stadsgezichten en de natuur, werkten samen met Franse schilders en inspireerden elkaar en andere Nederlandse vakgenoten. Het resultaat van deze artistieke uitwisseling is vanaf dit najaar in drie Nederlandse musea te zien: In het Van Gogh Museum in Amsterdam ziet u Nederlanders in Parijs, in het Dordrechts Museum Jongkind & vrienden en De Mesdag Collectie in Den Haag Nederlanders in Barbizon.
Verstild Dordrecht: op de drempel van de 20ste eeuw
Expositie
datum: 29 oktober 2017 t/m 27 mei 2018
locatie:

Dordrechts Museum
Museumstraat 40
Dordrecht


Meer info op website

De tentoonstelling Verstild Dordrecht: op de drempel van de 20ste eeuw geeft – aan de hand van talrijke foto’s uit de collectie van Regionaal Archief Dordrecht – een beeld van Dordrecht aan de vooravond van de industrialisatie. Originele foto’s uit de periode 1860-1900 tonen niet alleen de pittoreske binnenstad, maar ook het praktisch lege buitengebied en de aanleg van oeververbindingen.

Verstild betekent stiller of geheel stil geworden. Dé uitdrukking om foto’s te beschrijven. De fotograaf is in staat om met een druk op de knop alles voor zijn lens even stil te zetten. Bijna anderhalve eeuw later kijken wij terug naar die momenten waarin Dordrecht even stil staat.