OPEN CALL
in Pictura

Expositie
datum: 1-2, 8-9 & 15-16 augustus 2020
locatie: Pictura, Voorstraat 192-192, Dordrecht
Meer info op website

Weekend-tentoonstelling in Pictura onder titel 'EN NU'.

Gezocht:

  • Werk dat past binnen thema's die NU spelen, NU aan de hand zijn voor een open, onderzoekende, experimentele tentoonstelling die per weekend anders kan zijn.

Deadline: 12:07/00:00 uur

Voorwaarden:

  • per kunstenaar/collectief werk
  • medium staat vrij
  • acties ter plekke kunnen (muurschildering, performance e.d.)
  • multiple mag ( voor verkoop)
  • (on)kosten kunnen niet worden vergoed
  • geen honorariom
  • aangeven of je voorkeur hebt voor weeken, of dat je alle weekenden mee wilt doen
  • opbouwdagen: vrijdag van 09:30-17:00 uur
  • open: zater- en zondagen tussen 13:00-17:00 uur
  • geen opening en bezoek volgens coronamaatregelen

Slow Fashion Dress up doll
in Huis van Gijn

Evenement
datum: 26 juni 2020 t/m 13 september 2020
locatie: Nieuwe Haven 30, Dordrecht


Vind jij de jurken in ‘Slow Fashion’ ook zo mooi?
Ontwerp dan nu je eigen designjapon met onze speciale Slow Fashion dress up doll.

Kies uit 3 verschillende stijlen en versier je jurk met wat je maar kunt vinden in huis. Denk aan restjes stof van oude kleren, bolletjes wol, watten, oude tijdschriften, cadeaupapier, (droog)bloemetjes. Zo maak je jouw unieke ‘Slow Fashion’ japon.

Helemaal blij met je ontwerp? Laat het ons weten! Zet je ontwerp op Instagram met de hashtag #slowfashiondordrecht. Deze zomer verloten we iedere maand het leuke kijkboekje Dordrecht in de mode 1700 – 1950 onder de inzenders.

En dan nu aan de slag!

  1. Download de aankleedpop en de jurken via onderstaande link. Print de aankleedpop en de jurken uit op extra stevig A4-papier van 160 – 220 gram. Knip of snij met een stanleymesje de onderdelen uit en bevestig de steunen met lijm achter op de rug van de pop en het hondje.
  2. Verzamel materialen om de jurken mee te versieren, zoals stiften, potloden en stickers.

 

Maar denk ook aan restmaterialen, zoals … Papier: oude tijdschriften, kranten, reclamefolders en kleine stukjes cadeaupapier. Textiel: oude sjaals, restjes stof, labeltjes (die altijd in je kleding zitten, maar je er altijd uitknipt), kapotte kleding.

Bloemen: droogbloemetjes, nepbloemen, bloemenprints op stof of van foto’s en oude ansichtkaarten. Zorg ook dat je lijm, een nietmachine en tape bij de hand hebt.

En ga nu los met je creativiteit! Vergeet ook de accessoires niet, die maken je outfit helemaal af. Ter inspiratie hebben we een paar moodboards gemaakt.

Download en print je aankleedpop. Delen maar! Vergeet niet je design te posten op social media met de hashtag #slowfashiondordrecht.
Succes!

  • 26 juni 2020 t/m 13 september 2020
  • hele dag
  • Prijs

Leven van Leer
in het Dordrechts Museum

Expositie
datum: t/m 24 januari 2021
locatie: Dordrechts Museum, Museumstraat 40, Dordrecht
Meer info op website

Niet eerder waren er zoveel archeologische ledervondsten uit de Dordtse bodem bij elkaar te zien! Ter ere van ‘800 jaar stad’ toont het Dordrechts Museum voor het eerst in haar geschiedenis op de tentoonstelling ‘Leven van Leer’ de archeologische leervondsten uit eigen collectie. Dit is de meest uitgebreide archeologische leercollectie van Nederland, waarvan sommige voorwerpen uniek zijn in Europa.  De tentoonstelling laat van 5 april t/m 23 augustus 2020 de mooiste middeleeuwse messcheden, tassen, schoenen en wapenuitrusting zien die ruim 700 jaar geleden gemaakt, gedragen of gebruikt zijn.

Dordtse trots!
De rode draad in de tentoonstelling zijn leervondsten die in 1997 en 1998 zijn opgegraven op het Statenplein, waar in de 14de eeuw een leerbewerker zijn woning en werkplaats had. Hij leidde een ‘leven van leer’: hij verdiende zijn brood met het maken en decoreren van etuis (foedralen), waaronder mes-, dolk- en zwaardscheden. De leren schoenen zijn echter niet door hem gemaakt. Schoenen werden gemaakt door schoenmakers. Veel schoenen zijn opgegraven op het Statenplein, maar er komen ook prachtige exemplaren uit eerdere opgravingen, zoals de Tolbrugstraat-waterzijde (1968) of de Heer Heyman Suysstraat (1975). De collectie middeleeuwse schoenen is uitgebreid en bevat vele decoratievormen, van opengewerkte patronen tot gestempeld, geverfd en zelfs geborduurd. De kwaliteit is uitzonderlijk omdat ze eeuwen lang goed bewaard bleven in de natte Dordtse bodem: luchtdicht afgesloten, onder een pakket van soms wel 6 meter afval, mest en klei.

Ontwerpen van toen en nu
De wonderlijke decoraties op de vondsten vertellen prachtige verhalen; de bezoeker ontdekt bijvoorbeeld wat een ‘stillegang’ is en in een paskamer ontdek je holografische fabeldieren, afkomstig van een van de topvondsten die uniek is voor Europa. En op een echte catwalk is de schoenmode uit de 14de en 15de eeuw te zien.

Naast historische schoenen zijn ook drie eigentijdse schoenontwerpen te zien van kunstenaars Arno Coenen, Celine Schroeder en Pieter Zandvliet. In opdracht van het museum hebben zij zich laten inspireren door de middeleeuwse leerdecoraties en vertalen dit naar een eigentijds design voor schoenen van nu. Arno Coenen maakte ook speciaal voor ‘Leven van Leer’ video-art waarin hij de beeldtaal uit de middeleeuwen vergelijkt met hedendaagse beeldtaal.

Restauratie
Alle schoenen op de tentoonstelling zijn gerestaureerd. Een middeleeuwse schoen komt namelijk in losse stukken uit de bodem en de stiksels zijn vergaan. Restaurator Marquita Volken uit Zwitserland heeft een aantal schoenen gerestaureerd. Als expert op het gebied van archeologisch leer heeft ze veel ervaring in het terugbrengen van losse elementen naar hun originele vorm. Speciaal voor ‘Leven van Leer’ zijn bijna twintig zeer bijzondere opengewerkte schoenen en een paar babyschoentjes gerestaureerd. Dat het om een paar gaat is zeer uniek. Tijdens opgravingen wordt namelijk vrijwel altijd een enkele schoen gevonden. Ook van deze schoentjes zijn replica’s gemaakt.

Samen zie je meer
Privérondleiding in bijzondere tijden 26 juni 2020 t/m 31 december 2020

Leslie Gabriëlse in de Stoom-Marmerzagerij van A.J. Schotel
Expositie
datum: 1 maart 2020
locatie: De Dordrechtsche Steenhouwerij, Houttuinen 25-27, Dordrecht


STOOM-MARMERZAGERIJ van A.J.SCHOTEL” te Dordrecht heeft het genoegen u te melden, dat zij per 1 maart 2020 haar deuren openstelt voor een expositie van LESLIE GABRIËLSE, Fiber Art.

Leslie Gabriëlse, veel internationaal opererend, is geen onbekende kunstenaar in Dordrecht. Integendeel, hij exposeerde hier al twee maal eerder, en met succes.
Zijn discipline, stofapplicaties, wordt het meest recht gedaan door de zienswijze van Hendrik Willem van Loon (1938) waarin deze zijn nu nog steeds frisse kijk op kunst in zijn boek “De Mens En Zijn Kunst” ventileert, en we citeren: Waarom wil de moderne mens toch zo’n scherpe scheidingslijn trekken tussen kunst en ambacht?....Niemand was zich voorheen bewust van een onderscheid tussen den kunstenaar en den ambachtsman.....De kunstenaar (wanneer hij als zodanig werd erkend) was enkel een ambachtsman van buitengewone bekwaamheid, een steenhouwer, die beter dan de andere leden van het steenhouwersgilde, en die beter uit marmer beelden kon maken....
In onze galerie, de “STOOM-MARMERZAGERIJ van A.P.SCHOTEL” worden de wandkleden van Leslie’s erkende, buitengewone bekwaamheid in harmonie met onze galerie getoond.
Het werk PICNIC 4, een bijzonder wandkleed, eist daarbij een eigen plaats op.

Een ervaring.
Wandkleden een vorm van expressie ook beheerst door Picasso, Le Corbusier, Miró, Vasarely, en Louise Bourgeouis.

De heer Frederik D.G. Prins, architect zal de opening verrichten.

Wij zien u graag verschijnen.

Willem Bastiaan Tholen
in het Dordrechts Museum

Expositie
datum: 9 februari t/m 1 november 2020
locatie: Dordrechts Museum, Museumstraat 40, Dordrecht
Meer info op website

Willem Bastiaan Tholen (Amsterdam, 1860 – Den Haag, 1931) is een van de meest talentvolle kunstenaars van zijn tijd en was tijdens zijn leven al erg succesvol. Hij won diverse prijzen en zijn kunst werd verkocht over de hele wereld. Tholen werd na zijn leven vooral zeer geliefd en gewild bij kunstverzamelaars. In deze overzichtstentoonstelling bekijkt het Dordrechts Museum de eigenzinnige impressionist Tholen vanuit een ander perspectief.

Wie Tholens kunst kent, denkt meestal aan schilderijen van Hollandse landschappen en water. Havens vol schepen aan de Zuiderzee, velden en duinen. Terwijl juist de grote verscheidenheid van zijn werk de critici destijds al opviel: ‘Tholen durft álles aan’.

In 100 schilderijen en 80 tekeningen en etsen, veelal uit particuliere collecties, zijn de verschillende kanten van Tholen te zien. Stadsgezichten, intieme interieurs en ontroerende (zelf)portretten. Onderwerpen die andere schilders rond 1900 vaak links lieten liggen. Tholen schildert ze met een ongekend gevoel voor schoonheid en liefde voor detail, waarbij hij vaak verrassende perspectieven kiest.

Tholens werk is een ode aan het Hollandse landschap, maar misschien nog wel meer een ode aan interieurs, gebouwen, mensen, en het leven. Van hun alledaagsheid weet Tholen keer op keer iets bijzonders te maken.

Boek

Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerd boek met een uitgebreid overzicht van zijn werk. Voor het eerst verschijnt er een publicatie die recht doet aan Tholens enorme veelzijdigheid en hem plaatst in zijn artistieke omgeving. Zo onderhield hij contact met talloze kunstenaars, onder wie George Hendrik Breitner, Isaac Israels, Jan Veth en Paul Arntzenius. In essays wordt o.a. aandacht besteed aan de invloed van Haagse Schoolkunstenaar Constant Gabriël en zijn vriendschap met studiegenoot Willem Witsen.
Audiotour

Bij de tentoonstelling is een gratis audiotour beschikbaar in zowel Nederlands als Engels.

Met deze tour beleeft u de tentoonstelling alsof u over de schouder van de kunstenaar meekijkt. Extra bijzonder is het aanvullend beeldmateriaal dat tijdens het luisteren wordt getoond op het scherm van het apparaat. De authentieke foto’s en filmbeelden tonen Tholen in de tuin van zijn kanaalvilla en in zijn atelier. Schetsen en studies van de schilderijen in de tentoonstelling tonen zijn werkwijze. De meisjes Arntzenius die hij zo vaak schilderde komen in de geanimeerde foto’s tot leven. De audio en het beeldmateriaal leggen verbanden tussen de schilderijen die u anders gemakkelijk ontgaan. Een aanrader! Tip: neem in verband met de hygiëne uw eigen oortjes of koptelefoon mee.

Samen zie je meer

Privérondleiding in bijzondere tijden 26 juni 2020 t/m 31 december 2020

De tentoonstelling is een internationale samenwerking tussen het Dordrechts Museum en Fondation Custodia (Parijs).

Rondleidingen
in Dordrechts Museum

Evenement
datum: meerdere datums
locatie: Dordrechts Museum, Museumstraat 40, Dordrecht
Meer info op website

Rondleiding: Thema: Tholen
Ontroerende portretten, intieme interieurs en schoonheid van het alledaagse leven 9 en 23 februari 2020.
Tholen (1860-1931) hoorde nergens echt bij. Hij ging vooral zijn eigen gang. Schatplichtig aan de Haagse School, met schilders als Gabriël, Maris en Witsen. Maar toch anders. Modern door zijn onderwerpkeuze en het perspectief in zijn schilderijen. De rondleider neemt u mee langs ontroerende portretten, intieme interieurs en de schoonheid van het kleine alledaagse leven.
  • Tijd 14:30-15:30 uur
  • Prijs € 5,00 * (excl. entree)

Rondleiding: Collectie Tour
Ontdek 6 eeuwen schilderkunst 1 maart 2020

  • Tijd 14:30 – 15:30 uur
  • Prijs Gratis* (excl. entree)

Rondleiding: Verwondering
voor mensen met dementie en hun dierbaren 3 april 2020, 5 juni 2020, 7 augustus 2020, 2 oktober 2020 en 4 december 2020.
In het Dordrechts Museum kunnen mensen met de ziekte van Alzheimer of andere vormen van dementie en hun dierbaren een speciale rondleiding volgen. Tijdens een VERWONDERING-rondleiding bekijkt u in een kleine groep een beperkt aantal kunstwerken. Een speciaal opgeleide museumdocent brengt samen met u de schilderijen tot leven. Alles draait om het genieten en beleven van kunst in een veilige omgeving.
Wilt u met een groep komen op een ander moment? Dat kan ook. Hiervoor bedragen de kosten € 95,- voor een groep van min. 8 en max. 12 personen, inclusief entree en koffie/thee. Reserveren

Reserveren kunt u bij mw. Nancy Schuurmans via e-mail .(JavaScript must be enabled to view this email address)

  • Tijd 14:30 - 16:00 uur
  • Prijs € 8,- per persoon, incl. entree en koffie/thee. Dierbaren, mantelzorgers en begeleiders hebben ook een kaartje nodig. Museumkaart is niet geldig i.c.m. deze rondleiding.
* Volwassenen betalen naast de activiteit ook de reguliere entreeprijs voor het museum. Museumkaarthouders en kinderen t/m 18 jaar hebben gratis museumentree.

800 jaar Dordtenaren in verzet
in Hof van Nederland

Expositie
datum: t/m eind december 2020
locatie: Het Hof van Nederland, Hof 6, Dordrecht
Meer info op website

Dordtenaren zijn strijdvaardige mensen. Zij hebben zich door de eeuwen heen verzet tegen dat wat hen dwars zat. De expositie 800 jaar Dordtenaren in VERZET vertelt verhalen van bekende en onbekende Dordtenaren en hun strijd. Grote demonstraties of juist kleine persoonlijke daden. Gewapend verzet tegen een militaire bezetter of vreedzaam protest tegen de sloop van historische gebouwen in de binnenstad. Soms levert het succes op, maar net zo vaak trekken de machthebbers aan het langste eind.
In Het Hof van Nederland zie je verzet in verschillende vormen. Foto’s, filmpjes, getuigenissen, tekeningen en bijzondere voorwerpen laten zien dat het karakter van de stad niet alleen bepaald wordt door haar ligging, maar vooral ook door de mensen die er wonen. Door hun ideeën en hun acties.
Loop door het verleden, langs gebeurtenissen die bepalend zijn geweest voor Dordrecht en de Dordtenaren. Van de Tweede Wereldoorlog tot feministisch protest in de jaren ’70, tot de Merwepolder als een van Nederlands eerste gifwijken in de jaren ’80.
En hoe spelen deze onderwerpen vandaag nog een rol? In de expositie vertellen een aantal betrokkenen van toen en Dordtenaren van nu zelf over hun ervaringen.

Verhaal delen?
Heeft u ook een verhaal, documenten of foto’s met betrekking tot een van de thema’s uit de tentoonstelling die u met het Regionaal Archief Dordrecht wilt delen? Stuur dan een e-mail naar: .(JavaScript must be enabled to view this email address).

Activiteiten
Bij de tentoonstelling wordt een afwisselend programma met activiteiten georganiseerd. Bekijk de agenda voor meer informatie.

Praktisch
Wie in Dordrecht woont kan de expositie gratis bezoeken, op vertoon van een identificatiebewijs (id-kaart/paspoort/rijbewijs).
Museumkaarthouders en kinderen t/m 18 jaar hebben altijd gratis toegang.

De tentoonstellingsruimte van het Regionaal Archief Dordrecht is bereikbaar en toegankelijk voor mensen met een rolstoel, rollator of scootmobiel. Er is een mindervalidentoilet aanwezig. Het meebrengen van een geregistreerde hulphond is toegestaan in de tentoonstellingsruimte.

800 jaar stad

800 jaar Dordtenaren in VERZET is gemaakt door het Regionaal Archief Dordrecht, ter ere van de 800ste verjaardag van de stad Dordrecht, in 2020. De komende jaren zal in Het Hof via verhalen van bekende en onbekende inwoners aan een aantal thema’s uit de geschiedenis van de stad aandacht worden geschonken.

De tentoonstelling kwam tot stand met steun van Shiraz Office Furniture.

Jaap Schlee
in het Dordrechts Museum

Expositie
datum: t/m 4 oktober 2020
locatie: Dordrechts Museum, Museumstraat 40, Dordrecht
Meer info op website

Negen jaar werkte de Dordtse kunstenaar Jaap Schlee (1948-2016) aan zijn droom; een solotentoonstelling met tekeningen over schrijver Paul Léautaud. Schlee heeft het geen werkelijkheid zien worden. Op 22 december, enkele jaren na zijn overlijden, opent de tentoonstelling onvoltooid verleden tijdPaul Léautaud geschilderd met potlood.

‘Ik schilder met potlood’, Jaap Schlee.

De tentoonstelling onvoltooid verleden tijd toont tekeningen over de Franse schrijver Paul Léautaud (Parijs, 1872-1956 Châtenay-Malabry) op uitzonderlijk formaat. Jaap Schlee volgde de schrijver in zijn gedachten en bewegingswereld, om zo diens bewogen jeugd en liefdesleven op papier tot uitdrukking te kunnen brengen. Terugkerende thema’s zijn de moeizame relaties van Léautaud met de vrouwen in zijn leven en de vele honden en katten, die hij in zijn laatste levensjaren als enige gezelschap tolereerde.

Jaap Schlee werkte aan verschillende tekeningen tegelijkertijd en het beeld ontvouwde zich langzaam. Dichterbij komend, lijkt het alsof zijn tekeningen langzaam verdwijnen en worden uitgewist. Jaap Schlee tekende met een gum, of zoals hij het zelf omschrijft, ‘ik schilder met potlood’.

Met deze tentoonstelling, die hij zag als een kroon op zijn artistieke loopbaan, brengt niet alleen Schlee postuum een hommage aan ‘zijn’ schrijver Paul Léautaud, maar brengt het museum ook een eerbetoon aan een bijzonder getalenteerd kunstenaar en een zeer gewaardeerd mens.

“Dat ik mij met de Franse schrijver Paul Léautaud bezighoud is niet van de laatste tijd. Al in 1972 heb ik mijn eindexamenproject afgerond met zes grote olieverfdoeken van deze merkwaardige in zichzelf gekeerde non-conformist, om hem daarna 30 jaar lang met rust te laten en vervolgens in 2002 de draad weer op te pakken. Ik volg hem op zijn weg door de straten van Montmartre, de Jardin du Luxembourg en zie wel waar ik de weg kwijtraak. Het enige werkelijke contact dat ik ooit met Paul Léautaud heb gehad, is, dat ik 17 jaar na zijn dood, in zijn tuin heb gewandeld en aan de rand van zijn grafsteen in een Parijse voorstad heb gestaan”.

Slow Fashion
in het Dordrechts Museum

Expositie
datum: t/m 13 september 2020
locatie: Dordrechts Museum, Museumstraat 40, Dordrecht
Meer info op website

1 tentoonstelling, 2 locaties, 50 topstukken, 150 jaar mode

Voor het eerst in vijftig jaar toont het Dordrechts Museum haar uitgebreide modecollectie. Van een zeldzame 18de-eeuwse Japonsche rok, een opvallende 19de-eeuwse Schotse ruit japon tot een flapper dress uit de jaren ’20. Een selectie van 50 topstukken laat de belangrijkste silhouetten van 150 jaar mode zien van de 18e tot en met de 20e eeuw. De tentoonstelling Slow Fashion toont op twee locaties hoe onze voorouders zorgvuldig omgingen met hun kleding, bewust en duurzaam. Kleding werd gekoesterd en hergebruikt. Dat maakt historische kledingstukken perfecte conversation pieces om het gesprek over duurzame mode op gang te brengen. Slow Fashion laat zien hoe historische mode verrassend actueel kan zijn.

Van fast fashion naar slow fasion

Fast fashion is tegenwoordig de norm. Waar we voorheen jaren deden met een kledingstuk wisselt de mode nu meerdere keren per seizoen. We zijn niet meer gewend om kleding te vermaken of te repareren. Als vroeger de mode veranderde werd de kleding bewaard of vermaakt tot een nieuw kledingstuk. De twee delen van de tentoonstelling laten zien hoe het fenomeen slow fashion destijds gebruikelijk was. En daar kunnen we tegenwoordig van leren. Waarom zouden we niet terugkeren naar een kleinere garderobe met tijdloze mode van goede kwaliteit, die niet seizoen- of trend gebonden is? Net als vroeger.

Dordrechts Museum: Maakbare Mode

In het Dordrechts Museum is de rode draad van de tentoonstelling ‘maakbare mode’ door de eeuwen heen. Twee zalen vol kostuums en mode, van de 18de tot en met de 20ste eeuw. In een speciaal ingerichte Remake Studio kan men, onder begeleiding van o.a. Atelier Wereldwijven, een eigen gekoesterd kledingstuk een tweede leven geven.

Tot ver in de 19e eeuw was mode alleen bereikbaar voor de elite. Deze welgestelde vrouwen en mannen kochten niet steeds een nieuwe garderobe, maar zij pasten ook hun kleding aan zodat het aansloot op de heersende mode of ze bewaarden het voor later.
In Slow Fashion ontdekt de bezoeker dat er vroeger meer eerbied was voor kleding. Hergebruik en het vermaken van kleding was noodzakelijk, maar ook gebruikelijk. Elke modeperiode had zijn kenmerkende silhouetten, geliefde materialen en schoonheidsidealen.

En passant krijgt de bezoeker de globale mode-ontwikkeling van de poeder- en pruikentijd tot en met de roaring twenties mee. Naast historische mode is er ook ruimte voor ensembles van hedendaagse ontwerpers waarbij o.a. duurzaamheid en hergebruik een belangrijke rol spelen.

Tarieven

Volwassenen: €10
T/m 18 jaar: gratis
Museumkaart / VDM / Rembrandtkaart / ICOM / Rotterdampas: gratis
CJP / cultuurkaart / studenten vanaf 19 jaar: €4

Combi-dagkaart

Toegang tot Huis Van Gijn, het Hof van Nederland én het Dordrechts Museum
Volwassenen: €18
CJP / cultuurkaart / studenten vanaf 19 jaar: €7,50 

Combi-2dagenkaart

Toegang tot Huis Van Gijn, het Hof van Nederland én het Dordrechts Museum op twee aaneengesloten dagen.
Volwassenen: €20
CJP / cultuurkaart / studenten vanaf 19 jaar: €10

Gekochte kaarten worden niet geruild of teruggenomen.

Dresscode
in het Huis van Gijn

Expositie
datum: t/m 13 september 2020
locatie: Huis van Gijn, Nieuwe Haven 30, Dordrecht
Meer info op website

Voor het eerst in vijftig jaar tonen Huis Van Gijn en het Dordrechts Museum haar uitgebreide modecollectie. Van een zeldzame 18de-eeuwse Japonsche rok, een opvallende 19de-eeuwse Schotse ruit japon tot een flapper dress uit de jaren ’20. Een selectie van 50 topstukken laat de belangrijkste silhouetten van 150 jaar mode zien van de 18e tot en met de 20e eeuw. De tentoonstelling Slow Fashion toont op twee locaties hoe onze voorouders zorgvuldig omgingen met hun kleding, bewust en duurzaam. Kleding werd gekoesterd en hergebruikt. Dat maakt historische kledingstukken perfecte conversation pieces om het gesprek over duurzame mode op gang te brengen. Slow Fashion laat zien hoe historische mode verrassend actueel kan zijn.

Historische mode

In Huis Van Gijn wordt de kleding getoond in de context van de elite van de 18e tot en met de 20e eeuw. In het Dordrechts Museum wordt de damesmode gecombineerd met schilderijen, prenten, foto’s en accessoires. Door de Remake Studio op zaal en stukken van hedendaagse ontwerpers als Ronald van der Kemp en Monique Collignon, wordt de verbinding met het heden gemaakt.

Van fast fashion naar slow fashion

Fast fashion is tegenwoordig de norm. Waar we voorheen jaren deden met een kledingstuk wisselt de mode nu meerdere keren per seizoen. We zijn niet meer gewend om kleding te vermaken of te repareren. Als vroeger de mode veranderde werd de kleding bewaard of vermaakt tot een nieuw kledingstuk. De twee delen van de tentoonstelling laten zien hoe het fenomeen slow fashion destijds werd omarmd. En daar kunnen we tegenwoordig van leren. Waarom zouden we niet terugkeren naar een kleinere garderobe met tijdloze mode van goede kwaliteit, die niet seizoen- of trend gebonden is? Net als vroeger.

Huis Van Gijn: Dresscode

De kledingkast van dames van stand staat in Huis Van Gijn centraal. Ruim honderd jaar geleden had men in welgestelde kringen meerdere dresscodes op een dag. Elk dagdeel vereiste een eigen kledingstuk. Daardoor was het geen uitzondering om je drie tot vier maal per dag te verkleden. Naast het uitdragen van de sociale status had het verkleden ook nog een andere reden: door het afwisselen slijt  de kleding minder snel en kon men langer doen met de kostbare toiletten. In de sfeervolle kamers van Huis Van Gijn is de kleding in de historische context te zien. Omringd door de mode en interieurs uit de 18de en 19e eeuw is het alsof de tijd even stil staat. Voor wie verstrikt raakt in de regels voor wat je wanneer droeg, zal Slow Fashion tonen hoe het hoorde. Het was balanceren tussen ‘comme il faut’ en ‘faux pas’. In een speciaal daarvoor ingerichte ‘paskamer’ kan men ervaren hoe de mode van toen werd gedragen.

Fotostudio

Om de vorm van de kledingstukken aan te passen aan het heersende modebeeld waren er diverse ‘hulpmiddelen’, zoals de queue, de crinoline of de panier. In de speciaal daarvoor ingerichte fotostudio zijn twee historische kostuums gereconstrueerd met gerecycled materiaal. Door achter de kostuums te gaan  staan, lijkt het net of je deze zelf draagt en kun je jezelf fotograferen. Deel je foto via #slowfashiondordrecht.nl .

Tarieven

Volwassenen: €10
T/m 18 jaar: gratis
Museumkaart / VDM / Rembrandtkaart / ICOM / Rotterdampas: gratis
CJP / cultuurkaart / studenten vanaf 19 jaar: €4

Combi-dagkaart

Toegang tot Huis Van Gijn, het Hof van Nederland én het Dordrechts Museum
Volwassenen: €18
CJP / cultuurkaart / studenten vanaf 19 jaar: €7,50 

Combi-2dagenkaart

Toegang tot Huis Van Gijn, het Hof van Nederland én het Dordrechts Museum op twee aaneengesloten dagen.
Volwassenen: €20
CJP / cultuurkaart / studenten vanaf 19 jaar: €10

Gekochte kaarten worden niet geruild of teruggenomen.

Aan het Groothoofd
in het Dordrechts Museum

Expositie
datum: t/m 1 januari 2021
locatie: Dordrechts Museum, Museumstraat 40, Dordrecht
Meer info op website

Het Dordrechts Museum is een nieuw kunstwerk rijker: de muurschildering Aan ’t Groothoofd, van Robert Zandvliet (Terband, 1970). Een panoramische waterspiegeling die zich uitstrekt over een bolle muur van ruim vijftig meter lang. Terwijl je langs de muur loopt zie je kleuren geleidelijk veranderingen, van licht naar donker, van ochtend tot nacht. Een gelaagd kunstwerk dat een interessante relatie legt tussen het museum, de stad en de (geschiedenis van de) schilderkunst.

Zandvliet ontwikkelde de muurschildering speciaal voor het Dordrechts Museum. In de twee jaar voorafgaand aan de realisatie, zocht hij naar een verbinding tussen het beeld, de stad, de geschiedenis en bovenal: de schilderkunst. Zandvliets praktijk is een voortdurend onderzoek naar de schilderkunst, haar mogelijkheden en geschiedenis. Zo speelden schilderijen uit de museumcollectie een belangrijke rol in de ontwikkeling van de muurschildering. Een aantal van die schilderijen zijn nu te zien in de tentoonstelling Dawn to Dusk.

Bijvoorbeeld de schilderijen van Constant Gabriel, Johan Barthold Jongkind en Edgar Fernhout. Sommigen van hen, zoals Jongkind, bezochten Dordrecht vanwege het licht op de plek waar drie rivieren samenkomen: het Groothoofd. Het Groothoofd is – op de Oude Kerk na – de meest bezochte en in beeld gebrachte plek in Dordrecht. De titel van de muurschildering verwijst naar die verbinding tussen Het Groothoofd en de schilderkunst. Ook bij andere schilders buiten de collectie ging Zandvliet te rade zoals bij Willem de Kooning en Mondriaan. Schilders die vanwege hun fascinatie voor landschap, water en licht, een interessant referentiekader vormen voor het landschap van Zandvliet.

De muurschildering is gebaseerd op het idee van een waterspiegeling en een verloop van tijd van ochtend tot nacht. Het idee dat licht en kleur veranderen door het verstrijken van tijd, vormt een belangrijk uitgangspunt. Van het warme oranje licht van de ochtend tot de schittering van maanlicht op water bij nacht. Langs de muur lopend, roept het beeld ervaringen op van landschap en tijd, een indruk van water en lucht, zonder horizon. Een indrukwekkend kunstwerk dat blijft.

De muurschildering kwam tot stand dankzij de genereuze steun van:

Cees & Joanneke den Bakker-van Benthem
Geesken & Martin Bloemendal-ter Horst
CO | MO contemporary modern art
Constructif Projectschilders
Wim & Jolanda Cornelissen-Kraaijeveld
Ben & Jacqueline Knüppe
Katinka & Richard Kraaijeveld van Hemert-van Haren
G.J. Philips

Met dank aan: Boudi Eskens, Jaring Lokhorst, Sije Kingma en Robert Zandvliet

Foto: Sophie Kügel

Dawn to Dusk in
het Dordrechts Museum

Expositie
datum: t/m 12 juli 2020
locatie: Museumstraat 40, Dordrecht
Meer info op website

Landschap, licht en kleur zijn belangrijke onderwerpen in het werk van Robert Zandvliet (Terband, 1970). In opdracht van het Dordrechts Museum realiseert Zandvliet in september en oktober op de gebogen wand van de zaal naast het museumrestaurant een muurschildering op indrukwekkend formaat: Aan ’t Groothoofd. Een aantal schilderijen uit de museumcollectie speelden een richtinggevende rol in zijn onderzoek ter voorbereiding op de muurschildering. Werken die, in combinatie met schilderijen van Zandvliet, verschillende schilderkunstige benaderingen laten zien van landschap, het verloop van tijd, water en licht.

Robert Zandvliet werd geboren in het Friese Terband, waar zijn ouders een boerenbedrijf hadden. Hij studeerde aan de kunstacademie Constantijn Huygens in Kampen en daarna, van 1992 tot 1994, bij De Ateliers in Amsterdam, een vervolgopleiding voor jonge kunstenaars.
Zandvliet verhuisde daarna naar Rotterdam. In 1994 won hij de Prix de Rome en drie jaar later de Charlotte Köhler Prijs, beide prijzen voor jong beeldend talent.

Zandvliet begon met schilderijen van alledaagse voorwerpen. Hij vereenvoudigde die tot simpele, stevig omlijnde vormen en blies ze op tot een extreem formaat. Eind jaren negentig werd de natuur zijn belangrijkste bron van inspiratie.